tirsdag 6. mai 2014

Skappelgensere med juksepatent

Jeg hadde fire nøster med fint ullgarn liggende fra Fine wolle Premium fra Schachenmayr. Sammen med Silk Mohair ble den en flott effekt .  

Inspirert av Facebookgrupper om Skappelstrikk valgte jeg å strikke med juksepatent (en omg r,vr, en omg r). Men jeg har en forkjærlighet til raglan, og å lage bakstykket noe lengre ved å strikke forkortede pinner. Så her er min vri. 


La opp 148 m på rundp nr 7. Strikket vrangbord 3 r, 1 vr 8 omg. Strikk juksepatent. Start med forkortede pinner over maskene bak, slik: 


Forkortede pinner er når du kun strikker en del av pinnen. Sett merker i sidene for å skille forstykket fra bakstykket. Strikk rett maskene på bakstykket inntil det er 5 m igjen, snu, løft av første masken, stram tråden, strikk r,vr til det er 5 m igjen til merket. Snu, løft av første masken, stram tråden, strikk r til det er 10 m igjen til merket, snu, og strikk r,vr til det er 10 m igjen til merket. Snu og gjenta ved å snu ved 15,20,25 osv før merket, til det er 20 m igjen i midten av bakstykket. Strikk nå over alle maskene, pass på å stramme tråden når du passerer punktet der du snudde sist for å unngå hull.





Mål herfra. Strikk 86 omg. Til ermene la jeg opp 28 m og strikket vrangborden i 20 omg.  

Av restegarnet strikket jeg en løshals, med 104 m,  3 r, 1 vr. 






Søsteren min likte genseren og bestilte en grå til seg selv, av Nille Alpaca, enkel tråd.

Den strikket jeg uten forlengelse bak, og med lang vrangbord og perlestrikk på ermene.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar